Tuesday, November 2, 2010

kucing dan erti sebuah KESYUKURAN..


Assalamualaikum..
huh!! kenyang weh dapat makan time lapa ni..
dah la dari pagi tadi tak makan..
emm..ade la gak makan roti sikit..
asyik study je..sampai lupe nak makan..hehe
lepas je abes isyak tadi aku terus je gerak pegi arked k9
lepas order nasi ayam dengan milo ais,,
aku bawak balik gi makan kat bilik je..

tapi lepas makan tadi ade sesuatu yang menyentuh hati aku..
time aku nak buang sampah,,
aku ternampak seekor kucing tengah menyelongkar
tong sampah dekat depan water cooler..
aku pun fikir "biaselah,,die nak cari makan kowt"

aku pun balik bilik la nak sambung study..
tibe2 je aku teringat kat kucing tadi..
aku pun terfikir..
"aku ni yang banyak dosa dengan Allah,,dapat makan sedap2"
"kucing tu langsung tak ade dosa dengan Allah,,tapi dapat makan sisa je"
tiba2,,aku tersedar dengan pemikiran ku sendiri

Ya Allah,,ampunilah dosa2 hamba mu ini ya Allah..
aku langsung tak pernah puas dan bersyukur atas nikmat yang kau berikan..
aku tidak dapat mengawal perasaan tamak dalam diri ini ya Allah..
aku marah orang lain kerana tidak dapat apa yang aku inginkan..
hina nya diri ini ya Allah
kerana mudah tergoda dengan nafsu ku sendiri..

sudah banyak kali aku berdoa supaya dapat apa yang aku mahukan
tapi yang ku dapat adalah seekor kucing..
tetapi seekor kucing yang dapat mengajar ku
sebuah erti KESYUKURAN..
tidak ku sangka air mata ku ini jatuh jua kerana kehinaan diri ku sendiri..

5 comments:

  1. thanx a lot..
    same2 la amek ikhtibar yer..

    ReplyDelete
  2. .haha..tul2..
    len kali tlg kucing tuh..
    jgn duk tengok je..
    time baca bl0g nih..
    ingtkan gy patah balik tlg kucing uh..
    rupenye..menyesal + bermuhasabah sendiri...
    huhu..oke la 2..dr org len yg x sedar..haha..
    jd abu hurairah..simpan kucing dlm lengan baju..

    ReplyDelete
  3. lengan baju aku pendek la..
    camne nak simpan..hehe

    ReplyDelete

Sila bagi komen anda